¿Fins quan hi haurà ajuts per comprar un cotxe?
El govern ha anunciat que no hi haurà pressupostos per al 2024. Afecta el pla Moves? Fins quan hi haurà ajuts per comprar cotxe?. De moment el pla d’ajudes Moves III finalitza el 31 de juliol del 2024, després que el Govern aprovés un Reial Decret amb la pròrroga el novembre de l’any passat. Aquesta decisió allargava set mesos més la vigència d’un pla del qual només s’ha resolt el 57% del pressupost assignat. Això representa uns 556,9 milions dels 978,7 milions assignats.
¿Hi haurà ajudes directes a la compra?
Fa temps que el sector de l’automoció demana la necessitat de canviar un pla d’ajudes que està sent un gran fracàs pel fet que els diners triguen entre un i dos anys a arribar al comprador. Al Fòrum d’Anfac passat, celebrat al febrer, el mateix president del Govern, Pedro Sánchez, es va comprometre a revisar el pla d’ajudes per comprar cotxe amb l’objectiu que aquestes ajudes per comprar cotxe siguin directes.
Ara la decisió de l’Executiu de no presentar els Pressupostos Generals de l’Estat per al 2024 posa en alerta el sector pel temor que aquesta situació impedeixi «reformular les ajudes del Pla Moves» que s’acaba al juliol, segons afirmen des de Faconauto, la patronal dels concessionaris.
Però segons revelen fonts del Govern, aquesta falta de pressupostos no impactarà al Moves perquè el pla depèn de les ajudes europees del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), per la qual cosa el Govern manté el seu compromís de continuar donant suport a la electrificació de la mobilitat.
¿Quins són els ajuts per comprar un cotxe?
Els ajuts es mantenen sense canvis. Els incentius es destinen a comprar un turisme o furgoneta nou elèctric, híbrid endollable, elèctric d’autonomia estesa o de pila de combustible. Les ajudes varien entre els 2.500 i els 9.000 euros. En aquest enllaç t’expliquem tots els ajuts i requisits del Pla Moves III. En el cas d’un turisme elèctric o PHEV amb més de 90 quilòmetres d’autonomia, l’ajuda arriba als 7.000 euros si es fa un cotxe amb més de 7 anys (4.500 euros si no es fa un vehicle antic).
Els fabricants demanen ajudes directes
Des de l’Associació Nacional de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) valoren positivament la decisió del Govern de prorrogar el termini d’execució del Pla Moves, cosa que ja havien sol·licitada, ja que “evita paralitzar les vendes de vehicles electrificats el 31 de desembre, doncs és clau que els plans d’ajuda a la compra tinguin continuïtat. A més, la pròrroga permet continuar treballant amb les administracions per millorar l’eficàcia dels futurs plans, una de les nostres prioritats per al 2024, i especialment aconseguir que les ajudes es cobrin en el moment de la compra, cosa que donaria una empenta a les vendes de vehicles electrificats”, expliquen.
I és que cal tenir molt en compte que Espanya continua endarrerida en la penetració del vehicle electrificat que, tot i que ja arriba al 12% de les vendes de turismes nous aquest any, segueixen molt darrere de la mitjana europea (21%) o de països amb menor renda, com el nostre veí Portugal que supera el 28%.
Recordem que el MOVES III és un dels principals programes d’ajuda del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), destinat a fomentar la compra de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega. És gestionat per l’Institut per a la Diversificació i l’Estalvi de l’Energia (IDAE), organisme adscrit al Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), i les comunitats autònomes, responsables de la distribució final als beneficiaris. El problema actual és que els ajuts triguen molt a arribar a la butxaca del comprador, parlem d’any o any i mig, cosa que provoca que hi hagi compradors que segueixin endarrerint l’adquisició del nou vehicle.
250.000 sol·licituds del Moves III
Segons informa el MITECO, ja s’haurien arribat a més de 250.000 sol·licituds registrades sobre ajudes per a la compra de vehicles elèctrics i per a la instal·lació de punts de recàrrega el 2023. I encara es disposa d’uns 290 milions per seguir atenent la demanda.
Si al pressupost del Moves III s’hi afegeixen els del Moves II, Moves Flotas i Moves Singulares, ja s’han llançat convocatòries d’ajuda per 1.500 milions amb càrrec al PRTR. Cal afegir, la nova deducció fiscal fins a un màxim del 15% a les declaracions de l’IRPF sobre inversions en vehicles elèctrics i punts de recàrrega compatible amb el Moves III.
L’objectiu del Govern és comptar amb 5,5 milions de vehicles elèctrics circulant el 2030. Encara lluny d’aconseguir-ho. Al tancament del 2022 només hi havia registrats 183.961 elèctrics purs en circulació, segons dades d’Unespa, l’Associació Empresarial de l’Assegurança.
Font: Coches.net